Fleur Makes Your Dreams Come True!

A blog about 80s Dutch fashion doll Fleur in English and Polish. Blog o holenderskiej lalce z lat 80 Fleur po angielsku i po polsku.

Dolls Outside – Lalki w Plenerze


You may photograph your dolls at home. On the balcony, in the sink, in the bathtub, in the kitchen. By the flowerpot. On the carpet. On the bed. Under the bed. Literally everywhere…

Request – take more doll photos – outside! In the fresh air, close to nature, in the outside world – whatever you call it.

Some may ask whether other people will laugh or stare – maybe, but so what? To start, you can find a quiet corner in the park, or go out of town, or to a quiet street. But I promise – eventually you will stop caring whether anyone is staring or not – the fun will be more important. I’ve been photographing dolls outside for about 5 years now, and so far nobody’s laughed, not even once. At most, someone will ask in passing “what are you doing?” Mostly I get only compliments – “what a beautiful doll” or “what a good idea!” I urge you to take such photos, they always look original, well lit, and very satisfying! 😀

Można fotografować lalki w domu. Można na balkonie, w zlewie, w wannie, w kuchni. Przy doniczce. Na dywanie. Na łóżku. Pod łóżkiem. No wszędzie dosłownie…

Apel – róbmy lalkom więcej zdjęć – na podwórku! Na świeżym powietrzu, na łonie natury, w wielkim świecie – jakkolwiek to nazwać.

Zapewne niektórzy zapytają czy inni przechodnie się nie śmieją lub gapią – może tak, ale co z tego? Można wybrać na początek jakiś odludny kącik parku, albo zabrać lalkę do lasu, albo w cichą uliczkę. Ale gwarantuję – po pewnym czasie zrobi się Wam wszystko jedno czy ktoś się gapi czy nie – najważniejsza będzie zabawa. Z własnego doświadczenia mówię Wam, że już przynajmniej 5 lat fotografuję lalki w podróży i w plenerach, a jeszcze ani razu nikt mnie nie wyśmiał. Najwyżej ktoś przechodzący obok zapyta “a co robisz?” W większości raczej słyszę komplementy – “jaka piękna lalka”, albo “jaki dobry pomysł”. Gorąco zachęcam Was do robienia takich zdjęć, są zawsze oryginalne, ładnie oświetlone i bardzo satysfakcjonujące! 😀

A few bits of advice for the beginners (and others):

–         for your first photo shoot don’t take your most valuable/most beautiful doll, you may regret it
–         your beginner doll should have short hair, or a braid or a ponytail, because the hair will be constantly messed up by the wind, and you should not be distracted by this until you gain some experience
–         the doll will fall over a lot, so dress her in something you won’t be sorry to get dirty and easy to wash
–         give the doll flat shoes, she will stand much better
–         take the pictures holding the camera level with the doll, not above her – you get much better results this way
–         pay attention to the background – are there feet, garbage cans, shady characters? Mind that the background doesn’t ruin the picture. You can always wait a moment until the coast is clear (not easy near world famous attractions)
–         experiment with differed poses, so the doll doesn’t just stand stiffly here and there, but rather looks “alive”
–         use a stick of a suitable size to prop her up, one that reaches her waist is long enough
–         for a trip that lasts a few days take a few changes of clothes for her, this way the pictures will be more varied, and it will be easy to tell they were taken on different days
–         articulated dolls are best for outside photography, same as at home

Kilka porad praktycznych dla początkujących (i nie tylko):

–         na pierwszą sesję nie brać najcenniejszej/najpiękniejszej lalki, bo może się to smutno skończyć
–         lalka “początkująca” powinna mieć włosy krótkie lub zaplecione w warkoczyk albo związane w kucyk, bo ciągle będą roztrzepywane przez wiatr, a mają nie przeszkadzać dopóki nie nabierze się wprawy
–         lalka będzie się przewracać, a więc ubrać ją w coś co nie żal pobrudzić/łatwo uprać
–         obuć lalkę w płaskie buty, będzie lepiej stała
–         zdjęcia robić trzymając aparat na poziomie lalki, a nie nad nią – daje to o niebo lepsze efekty
–         uważać co jest w tle – czyjeś nogi, kubeł na śmieci, podejrzani osobnicy? Ustawić lalkę tak, aby tło nie zrujnowało zdjęcia. Zawsze można chwilkę poczekać aż sobie ludzie pójdą (co nie jest łatwe przy światowej sławy obiektach)
–         eksperymentować z różnymi pozami, aby lalka nie tylko stała na baczność tu i tam, ale by “żyła”
–         użyć patyka odpowiedniero rozmiaru jako podpórki, taki który sięga do pasa lalki wystarczy
–         w razie kilkudniowej podróży zabrać kilka kompletów ubranek na zmianę, wtedy zdjęcia będą bardziej zróżnicowane, oraz będzie od razu widać, że robione były w różne dni
–         lalki artykułowane oczywiście najbardziej nadają się na zdjęcia w plenerze, jak i w domu

And now a few examples: A teraz kilka przykładów:

Fleur supported by a stick, which is then removed using Photoshop magic (or any other photo editing software) and now she’s walking all by herself 😀

Fleur podparta patyczkiem, ktory następnie usuwa się z pomocą magii Photoshopu (albo innego programu do obróbki zdjęć) i już panna idzie sobie sama 😀

In absence of a real stick, Fleur can be supported by a waffle stick on a moving train 😀

W razie braku patyka, można podeprzeć Fleur wafelkiem-rurką w kiwającym się pociągu 😀

In absence of software, you can stand the doll in such a way that the stick is hidden behind her leg (both dolls in the picture are supported by sticks).

Z braku programu można tak postawić lalkę, żeby patyczek zasłonięty był jej nogą (obie lalki na zdjęciu podparte są patyczkami).

It may be strange, but true – doll in flat shoes stands easiest on her own on uneven surfaces, somehow it’s very helpful to keep her “balance”, it doesn’t work only in windy weather.

Może to być dziwne, ale sprawdzone – lalka w płaskich butach najłatwiej stoi sama bez podpórek na nierównym terenie, jakoś bardzo to pomaga w utrzymaniu “równowagi”, nie udaje się to tylko przy wietrznej pogodzie.

You may also sit or stand the doll near some attractive “supports” and pose her in a natural way.

Można też po prostu posadzić lub postawić lalkę przy różnych fajnych “podpórkach” i upozować ją w jakiś naturalny sposób.

Ignore the starers, as they make the pictures more interesting 😉

Nie martwić się gapiami, bo oni właśnie sprawiają, że zdjęcia są bardziej ciekawe 😉

Remember that you aren’t the only one photographing dolls 😀

Pamiętać, że nie tylko my fotografujemy lalki, ale inni też 😀

And in conclusion here is a short album from Fleur’s recent trip to Windsor 😀

A na koniec króciutki pokaz zdjęć Fleur z jej ostatniej wyprawy – do Windsoru 😀

41 comments on “Dolls Outside – Lalki w Plenerze

  1. Ania
    4 June 2011

    Fleurko, super poradnik – po moich pierwszych sesjach w plenerze miałam podobne wrażenia, co Ty 🙂 Najbardziej irytowały mnie majtające się we wszystkie strony włoski lalek 😀

    Póki co jednak jedna osoba w całej mojej rodzinie wie o mojej pasji, a co dopiero pokazywać ją tak publicznie… 🙂

    Twoje zdjęcia w plenerze są boskie! Najlepsze to w stokrotkach – Fleur wygląda oszałamiająco 😀

    Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      Dzięki Aniu, cieszę się, że napisałam prawdę 😀 do robienia takich zdjęć trzeba się tylko przyzwyczaić, oczywiście bardziej powściągliwym osobom może to zająć nieco dłużej, ale naprawdę w końcu to tylko dobra zabawa. Ja już nie mam żadnych oporów, w mieście klękam na kolanach na środku chodnika, albo walam się po trawniku w parku dla uchwycenia tego jedynego pięknego zdjęcia 😀
      W stokrotkach – Fleur była w tym dniu w bardzo dobrym humorze, więc chciało jej się pozować 😉

      Like

    • Ania
      4 June 2011

      Nigdy nie posądzałam Cię o nieprawdę i nie miałam zamiaru pisać żadnych argumentów “ZA” 😛 Ale następnym razem powstrzymam się od tego 😛

      No i mam nadzieję, że kiedyś dojdę to takiego stadium fotografowania lalek, co Ty 🙂

      Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      No co Ty Aniu, ja tylko chciałam powiedzieć w sensie, że cieszę się, że miałaś takie same doświadczenia! 😀 czy Cię jakoś uraziłam?
      Te fotki to nic trudnego, tylko trzeba się nie spieszyć i uważać na tło, to wszystko właściwie! 😀

      Like

    • Ania
      6 June 2011

      Dopiero teraz przeczytałam odpowiedź od Ciebie i aż mi się buźka uśmiecha 😀 Nie, nie uraziłaś, no coś Ty 😛 Tak tylko zażartowałam 🙂

      Like

  2. świstak
    4 June 2011

    Co za odwaga, wśród ludzi w Polsce to nie do pomyślenia zaraz będą chamskie wyzwiska np. ostatnio szedłem na pocztę i jakiś dwóch kolesi idą z piwkiem powiedzieli do mnie parę niemiłych słów ( jest to spowodowane moim wyglądem) a w ogóle ich nie znam , także jakbym fotografował lalki to pewnie usłyszałbym epitet w stylu ” ty pedale ” ludzie są okropni i nietolerancyjni , ale na szczęście niektórym to nie przeszkadza 🙂 POZDRAWIAM – Piękne zdjęcia i dobre rady 🙂

    Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      Świstaku, to przykre 😦 rzeczywiście zdarza się, że społeczeństwo jest chamskie i okazuje brak jakiejkolwiek kultury osobistej, ale zgadzam się, że może mężczyznom byłoby trudniej robić zdjęcia lalek, bo to typowo “babskie” rzeczy (dla ludzi z wąskimi mózgami oczywiście).
      Ze zdjęć które zamieściłam w tym wpisie 6 było robionych w Polsce (w Warszawie, Krakowie i Białymstoku), ale nic mi się nigdy nie przytrafiło przykrego, może dlatego że nie byłam sama wtedy? Trudno zgadnąć, w każdym razie Ty już robisz różne zdjęcia w zieleni, więc już plenerowe 😀 to nie muszą być wcale miejsca publiczne.

      Like

  3. mark
    4 June 2011

    Piękne Zdjęciaaaa – jestem zauroczony po uszy, moje fotki które robiłem tydzień temu (wiesz gdzie) chyba się umywają.

    Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      No ale Mareczku, czyż to nie był Twój pierwszy raz tydzień temu? 😉 to co widzisz tutaj to rezultaty wieloletniego pstrykania. Poza tym Ty jesteś bardzo skromny i zawsze swoje zdjęcia oceniasz powściągliwie, a fotografem jesteś wspaniałym! Popatrz tylko na swoje zdjęcia sprzed roku a teraz i od razu zobaczysz 😀 ja się nie mogę doczekać Twojego wpisu!

      Like

  4. mark
    4 June 2011

    Może masz trochę racji, taki projekt był pierwszy raz 🙂 Miło mi, że tak spostrzegasz moje fotografowanie 🙂

    Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      Nie trochę a dużo 😉 Twoje fotografie są BARDZO dobre. Proszę słuchać Cioci Agnieszki! 😀

      Like

  5. Mono
    4 June 2011

    Świetne, zachwycające, co następna to lepsza 🙂 Aż załamałam ręce nad moim brakiem wyobraźni przy okazji robienia zdjęć… Aparatu też można pozazdrościć. A laleczki to w ogóle cudo, wszystkie wyglądają tak świeżo, jak żywe. Pięknie 🙂

    Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      Akurat aparat to taki mały złomek, Samsung taki point-and-click dla początkujących. Taki leciutki, że jak wypadnie z kieszeni to można nie zauważyć… nowego nadal nie kupiłam! Bardzo się cieszę, że zdjęcia Ci się podobają, ale widzę na Flickerze jaką wielką różnicę robi dobry sprzęt! 🙂
      Co do samych lalek – wiesz przyznam się, że to dla mnie najtrudniejsze – wymyślić dla nich fajne pozy. Tutaj mam wielkie braki w wyobraźni. Na tych zdjęciach tego nie widać, bo są specjalne wybrane z setek, które zrobiłam latami podczas wielu podróży. Szczerze się przyznaję, to jest dla mnie zawsze problemem 🙂

      Like

  6. manhamana
    4 June 2011

    Aga zdjęcia GENIALNE na dodatek idealnie zachowana perspektywa tak że nie skalą lalka idealnie pasuje jakby miała co najmniej 160 cm a nie 30 😉 😉 😉
    Doskonały poradnik a sposób z patyczkiem…….. ja bym na to nie wpadła zawsze morduję się żeby “gadzinę” jakoś ustawić.

    Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      Patyk to najlepszy przyjaciel w plenerze 😉 a wiesz co jeszcze znakomicie zdaje sprawdzian? Taka chińska pałeczka do ryżu, nieco przycięta, bo jest wąska i bardzo prosta, idealna do chowania za lalką.
      Z tym patykiem to w ogóle ubaw był ostatnio, Windsor to takie czyste miasto, że gdy dopiero na drugi dzień znalazłam na ulicy patyk to nosiłam go ze sobą w kieszeni dżinsów przez następne dwa dni, wyrzuciłam dopiero w domu 😀
      Z perspektywą zawsze mam problemy, to zawsze strzał w ciemno, czasami się udaje!
      O tu jest przykład zdjęcia z idealną perspektywą!

      Doll a Week 11/52

      Like

  7. aleksja
    4 June 2011

    Wpadłam w ogromny dół 😦 Twoje zdjęcia są tak wspaniałe, że aż słów mi brakuje. Moje zdjęcia nigdy nie będą takie jak Twoje. Podziwiam i liczę na kolejne takie zdjęcia!

    Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      No co Ty, głowa do góry, każdy może robić takie zdjęcia! Dlatego podałam wskazówki dla początkujących. Jak już pisałam, robię je kilka lat, ale nie zawsze były takie ładne. Jak ze wszystkim, dochodzi się do wprawy po pewnym czasie. Też tak możesz, tylko musisz po prostu pstrykać i patrzeć co Ci się nie podoba, a następnym razem poprawiać 😀 bardzo chętnie służę wskazówkami w razie potrzeby!

      Like

  8. Shi4
    4 June 2011

    Super wpisik o robieniu zdjęć 😀 Tak mnie zmotywował, że chwyciłam 3 lalki do torby, chłopaka do towarzystwa i do parku koło mojego domu podążyliśmy. Wyciągam pierwszą lalkę, klik i bateria padła :/

    Like

    • fleurdolls
      4 June 2011

      No tak, to jest złośliwość przedmiotów martwych niestety! Czy będzie próba nr 2? Mam nadzieję, że tak! 😀
      Bardzo się cieszę, że zainspirowałaś się zdjęciami. Trzy lalki to bardzo ambitnie, ja mam tylko cierpliwość do jednej na razie, podziwiam! 😀

      Like

    • Shi4
      5 June 2011

      Pewnie kiedyś będzie, ale nie za prędko, bo przez najbliższy miesiąc nie będę miała kogo zabrać do towarzystwa. Do tej pory właśnie chodziłam robić zdjęcia lalkom do pobliskiego miejskiego lasu, gdzie można się było zaszyć w głuszy i nikt tam nie chodził. Park pod domem, pełen plotkujących sąsiadek i znajomych jest jakby wyzwaniem 😛

      Like

    • fleurdolls
      5 June 2011

      Tylko nie zapomnij, bo bardzo chciałabym zobaczyć te zdjęcia! 🙂 taki las to dla mnie marzenie, niestety u mnie coś takiego jest za miastem, a nie mam samochodu. Do dużego parku trzeba jechać tramwajem. A jeżeli pewnego dnia poczujesz się na siłach zrobić zdjęcia w tym parku, to może uda Ci się pstryknąć kilka zdjęć min tych sąsiadek! 😀

      Like

    • Shi4
      5 June 2011

      Już jedną taką “leśną” sesyjkę prezentowałam u mnie na blogu: http://hi4.blox.pl/2011/05/Barbie-repro-Made-For-Each-Other-1969-2006.html#ListaKomentarzy
      A już prawdopodobnie po niedzieli umieszczę kolejny wpisik z lalką w lesie 😀

      Like

    • fleurdolls
      5 June 2011

      A to zabawne, bo ja przeczytałam początek tego wpisu i obejrzałam pierwsze dwa zdjęcia, a reszty nie! W ogóle umknęły mi – przez głupotę oczywiście! 😀 Ten las wydaje się dla niej idealnym tłem, te kolory takie jesienno-pastelowe, a lalka w takich nasyconych kolorach, piękne zestawienie! No to czekam na dalsze wpisy z pleneru! 😀

      Like

  9. makarrena
    5 June 2011

    Piękne zdjęcia porobiłaś, ciuszki też mają śliczne, flerka w krótkich włoskach wygląda rewelacyjnie. Co do ustawiania to masz rację, lalka z burzą loków na głowie kiepsko stoi nawet porządnie podparta, pozostaje oprzeć ją o drzewo, płotek lub jakiś krzaczek tak, żeby przynajmniej jej większa część miała solidną podporę 😉

    Like

    • fleurdolls
      5 June 2011

      Masz rację, nie tylko taka lalka nie chce stać, ale też wiatr ciągle rozwala jej fryzurę. Drzewa, płotki i krzaczki – to wszystko jest idealne do podpórek! 😀

      Like

  10. Marjoke
    5 June 2011

    Hey Agnes, I LOVE your outdoor pictures!!! They always make me smile. You’re an excellent and very creative photographer! I can never get enough of all those pictures from Fleur’s trips and it’s great to see some new ones.

    Hugs, Marjoke

    PS: Is that you and J in the last picture?

    Like

    • fleurdolls
      5 June 2011

      Hi Marjoke! 😀 so glad to see your comment, I haven’t forgotten about your email, I’ve just been very busy, very sorry.
      Thank you for liking my pictures, I have some more from Prague and Vienna from last year, but they’re not on Flickr yet.
      No it’s not us in the last picture, it’s a couple of people we saw in Warsaw about 2 years ago in the park, we went to photograph Fleur and saw them accidentally 🙂 I thought it was really funny to see other people taking photos of dolls too!

      Like

  11. ziutek44
    5 June 2011

    zdjecia są swietne!!!!!!!!!!!To w tramwaju rewelacja i wsród stokrotek!!!!!! Nadworny fotograf Fleur z Ciebie!
    A u nas niestety nie ma tolerancji dla naszej pasji 😦

    Like

    • fleurdolls
      5 June 2011

      Dzięki Ziutku, no to jest po prostu dobra zabawa 😀 a co do tolerancji, to nie będzie tak zawsze, kiedyś to się zmieni, chyba wtedy gdy kolekcjonowanie lalek przez dorosłych przestanie być dziwne? To jest smutne, ale na pewno nie na zawsze.

      Like

  12. dollbby
    6 June 2011

    suuuper rady i niesamowite zdjecia ;]

    Like

    • fleurdolls
      9 June 2011

      A to fajnie, no to teraz sam spróbuj wyjść w plener! 😉

      Like

  13. Scottie
    7 June 2011

    Personally, I love the picture of the brunette Fleur (in the background a Mother and Father are pushing a pram, the Father is wearing a skull shirt). One time I took photos of my dolls in the park and a passerby stopped to help me. She and I started talking and long story short, she sold me her daughter’s late 1960’s- early 1970’s childhood Barbie dolls. Outdoor doll photography can be a fantastic ice breaker and a catalyst to new experiences. I like to take pictures of my dolls at the beach or on the back lanai (I set up the pool playset and patio furniture and the dolls look like they are sunbathing at a chic resort!)This weekend I plan on doing a “Slumber Party” photo shoot. I’ll take random dolls and display them in night time wear (pajamas,nighties, etc) as if they were at a slumber party. Photographing your dolls is a great way to show them off and catalogue them for reference.Marvellous blog, Agnes!Youa re a genius and very talented too. I hope to get a Flickr page soon so I can share my photos with you! have a wonderful and creative week!

    Like

    • fleurdolls
      8 June 2011

      Hey Scottie, that’s a great story about your friend from the park, this just really fits with my experience too, people don’t really laugh that much, they are mostly intrigued I suppose 🙂
      You should definitely get onto Flickr or start your own blog like I already said, it would be a shame if all those lovely photos were only seen by you, like I said before, you need to show your collection to the whole world! 😉
      The picture you like was taken in Brussels in the main square, it’s one of the most beautiful places I’ve ever been to, and Fleur loved it of course 😀

      Like

  14. Shi4
    7 June 2011

    Mój najnowszy wpisik ze zdjęciami w lesie (na końcu wpisu) : http://hi4.blox.pl/html

    Like

    • fleurdolls
      9 June 2011

      Już widziałam i zostawiłam komentarz, dzięki! 😀 ale ze mnie gapa…

      Like

  15. gabi-5mates
    9 June 2011

    Naprawde cieakwe rzeczy napisałas dziekuje Ci za to !!! super zdjecia !!
    pozdrawiam

    Like

    • fleurdolls
      9 June 2011

      Dzięki Gabi, bardzo mi miło, cieszę się 😉 oby tak dalej!

      Like

  16. Amaret
    9 June 2011

    Świetne porady – ja bym na to nigdy nie wpadła 🙂
    Dodam jeszcze na koniec, ze ja z całego lalkowania uwielbiam robić zdjęcia lalkom 🙂
    PS> Nawet nie wiedziałam, że Fleurki to takie urocze istotki 🙂

    Like

    • fleurdolls
      9 June 2011

      O cześć i czołem, miło mi że wpadłaś 😀 dzięki wielkie za komplement! Fajnie, że tak bardzo lubisz swoje lalki fotografować, ja też bardzo to lubię. Jak to fajnie, że można je w ten sposób utrwalić i też pokazać światu. Fleurki są wspaniałe, moja lalkowa obsesja 😉

      Like

  17. Ashtrayboy
    8 July 2011

    Faktycznie, świetnie takie zdjęcia na dworze wychodzą – jak widać na załączonych obrazkach 🙂 Muszę też kiedyś popróbować…

    Like

  18. Honorata
    8 May 2012

    Bardzo dziękuję za ten fajny poradnik 🙂
    Myślę, że przyda się nie tylko “zielonym”.

    Pozdrawiam

    Like

Leave a Comment

Information

This entry was posted on 4 June 2011 by in Fashion Dolls, Fleur Dolls, Lalki Fleur, Photography and tagged , , , , , , .
