Fleur Makes Your Dreams Come True!

A blog about 80s Dutch fashion doll Fleur in English and Polish. Blog o holenderskiej lalce z lat 80 Fleur po angielsku i po polsku.

New Lashes for Fleur – Nowe Rzęsy dla Fleur


There are many tutorials online on how to reroot and restore doll hair, but not so many about lash restoration. I have decided to write about this today. Many people contact me about this issue, so I hope this topic will be useful! I would like to apologize in advance if some of the photos are of less than perfect quality, but unfortunately I don’t have three arms (although that would be nice)!

W internecie jest wiele informacji na temat rerootowania (wszywania) i restaurowania lalkowych włosów, brakuje natomiast informacji na temat rzęs. O tym będzie dzisiejszy wpis. Wielu kolekcjonerów zwraca się do mnie z pytaniami na ten temat, więc mam nadzieję, że to co napiszę będzie pomocne! Na wstępie chciałabym przeprosić za niską jakość niektórych zdjęć, niestety nie mam trzech rąk (dobrze by było)!

First, some tips:

  1. My method is very basic, please feel free to improve it as you wish.
  2. Dolls with lashes restored by this method aren’t suitable for play, but only for display. For lashes to be play-safe, they have to be glued inside the head at the end of the process.
  3. Do not attempt your first lash restoration on a valuable doll, find another doll to practice on first.
  4. This method is also suitable for restoring Sindy Trendy Girl lashes, but not for other Sindy dolls as they have rooted lashes.

Na początek kilka wskazówek: 

  1. Moja metoda jest bardzo prosta, każdy może ją zmodyfikować według potrzeby.
  2. Lalki z takimi rzęsami nie nadają się do zabawy, ale tylko na wystawę. Aby rzęsy nadawały się do zabawy muszą być przyklejone od środka głowy po skończeniu całej procedury.
  3. Nigdy nie należy zaczynać restauracji rzęs na cennej lalce, ale poćwiczyć na innej dopóki nie nabierze się wprawy.
  4. Metoda ta może być też używana dla lalek Sindy Trendy Girl, ale nie dla innych lalek Sindy ponieważ ich rzęsy są rootowane.

Most importantly – which lashes to use? You may use any false lashes, but only if they are thick and full. Please see photo below. The lashes at the top of the photo are suitable for this work, the lashes at the bottom are definitely not. I highly recommend buying lashes on eBay, as they are much cheaper than in any store, also they are often sold in quantities of 10 pairs. Once you get used to this procedure, you can restore as many as 4 Fleur dolls with one pair of lashes, and so one lot of 10 will allow you to restore up to 40 dolls! Of course, be prepared at first to ruin quite a few pairs before your work is perfect.

Najważniejsze – jakich rzęs użyć? Każde sztuczne rzęsy są dobre, ale koniecznie muszą być grube i gęste. Na zdjęciu poniżej rzęsy na górze są odpowiednie, a na dole absolutnie nie. Najlepszym miejscem do kupowania rzęs jest eBay, ponieważ ceny są o wiele niższe niż w sklepach, a także można je kupować po 10 par. Po osiągnięciu wprawy można z jednej pary rzęs odrestaurowac cztery lalki Fleur, czyli dziesięć par to nawet 40 lalek! Naturalnie na początek kilka par będzie zniszczonych zanim nabierze się wprawy.

SDC11155small

The tools needed for restoration: false lashes, small sharp scissors, a sharp knife with pointy end, clear sticky tape, tweezers. I recommend that your hands are warm before you begin, for example washing dishes is a good prelude. VERY IMPORTANT: if your doll had a hair reroot, you must do the lash restoration after the reroot, especially if you are using boiling water to style the hair. The doll head in the photos is bald only for photo clarity!

Narzędzia potrzebne do pracy: sztuczne rzęsy, małe ostre nożyczki, nóż z ostrym końcem, przezroczysta taśma klejąca, pinceta. Najlepiej pracuje się gdy ręce są ciepłe, na przykład można umyć naczynia przed rozpoczęciem pracy. BARDZO WAŻNE: jeżeli lalka miała robiony reroot włosów, rzęsy powinny być zrobione na sam koniec, szczególnie jeżeli gorąca woda używana jest do układania włosów. Głowa lalki na zdjęciach jest łysa tylko do tej sesji!

SDC11152small

First step is to clean the slits above the eyes where the new lashes will be. Insert the knife tip into the slit and make sure it cuts through the plastic behind the eye. Clear all old glue, lashes and dirt from inside the eyes with the knife, scraping gently until everything is removed.

Na początek należy wyczyścić nacięcia nad oczami gdzie włożone będą nowe rzęsy. Ostry koniec noża służy do sprawdzenia czy plastik z tyłu oczu nie jest zablokowany. Nastepnie trzeba usunąć pozostałości starego kleju, starych rzęs i brudu z wnętrza oczu, skrobiąc delikatnie dopóki oko i obwódka będą czyste.

SDC11156small

Lay your lashes on a smooth surface with the curve curling up. Cut off the small ends as shown on opposite sides. Then cut a section of the lashes large enough for the doll’s eye. It is better to cut too much than too little, as you can always trim later if the lashes are too wide for the eye.

Połóż rzęsy na gładkiej powierzchni, wygięciami do góry. Obetnij krótkie końcówki po przeciwnych stronach. Następnie utnij dwa większe kawałki dopasowane rozmiarem do oka lalki. Lepiej jest uciąć za dużo niż za mało, bo zbyt duży kawałek można zawsze skrócić. 

SDC11160small

SDC11162small

Cut a wide piece of sticky tape and lay down sticky side up. A wide strip is easier to work with.

Utnij długi kawałek taśmy klejącej i połóż klejącą stroną do góry. Długi kawałek jest łatwiejszy w dalszej pracy.

SDC11164small

Using tweezers place the two lashes side by side (not too close) on the tape so the edge is about 2 millimetres on the tape, as shown.

Przy pomocy pincety ułóż oba kawałki rzęs na taśmie klejącej (nie za blisko razem) tak aby prosty koniec był mniej wiecej 2 milimetry na taśmie, jak na zdjęciu.

SDC11165small

Fold tape in half, so the lashes are now between the tape. Use tweezers to press the tape firmly to the lashes on both sides and along the edges.

Złóż taśmę na pół tak aby rzęsy były w środku pomiędzy taśmą. Przy pomocy pincety sprawdź czy taśma jest mocno przyklejona do rzęs i naokoło nich.

SDC11168small

Cut the tape with scissors alongside the lashes. You now have a pair of lashes with a little tail of tape, as shown.

Utnij taśmę nożyczkami wzdłuż rzęs. W rezultacie otrzymasz parę rzęs z ogonkiem z taśmy, jak na zdjęciu. 

SDC11170small

With a sharp end of the knife held flat push the doll’s eye open.

Ostrym końcem noża trzymanym na płasko otwórz nacięcie nad okiem lalki.

SDC11172small

With tweezers insert the lash into the eye. This is the most difficult part and will take some practice. Some people can do this with fingers, I personally can’t.

Pincetą włóż rzęsy do oka. To jest najtrudniejsza część tej procedury i wymaga praktyki. Niektórzy potrafią włożyć rzęsy palcami, ja osobiście nie potrafię.

SDC11173small

If the lashes are crooked or went in too far, you may adjust them gently with tweezers.

Jeżeli rzęsy wsunięte są za daleko lub krzywo, można je delikatnie manipulować pincetą.

SDC11174small

The finished work will look like this:

Końcowy efekt jest taki:

SDC11176small

Next you must decide if you prefer to leave the lashes long and curved, or if you prefer them short. The short lashes look more like the original Fleur lashes. If you want them short, cut off ends with scissors and gently round off both ends. Cut a little bit at a time, if you cut them too short you will have to start over!

Następnie trzeba zadecydować czy rzęsy mają zostać długie i zakręcone, czy raczej krótkie. Krótkie rzęsy są bardziej podobne do oryginalnych rzęs Fleur. Jeżeli mają być krótkie, należy nożyczkami uciąć końcówki i łagodnie zaokrąglić obie krawędzie. Najlepiej jest ucinać po trochu, bo jeżeli rzęsy ucięte będą za krótko trzeba będzie zacząć od nowa!

SDC11178small

Below are examples of two of my Fleurs with lashes restored by this method, long and short. Long lashes, front and profile:

Poniżej widać dwie z moich lalek Fleur, których rzęsy odrestaurowane były właśnie tą metodą – długie i krótkie. Długie rzęsy, z przodu i z profilu:

SDC11182small

SDC11183small

Short lashes, front and profile:

Krótkie rzęsy, z przodu i z profilu:

SDC11188small

SDC11190small

We thank our lovely models for their cooperation!

Dziękujemy naszym ślicznym modelkom za kooperację!

SDC11192small

18 comments on “New Lashes for Fleur – Nowe Rzęsy dla Fleur

  1. RudyKrólik
    3 May 2010

    I pomyśleć, że właśnie z powodu rzęs straciłam całą miłość do Fleur 😦 Nie przeszkadzało mi to, że jej włosy szybko zmieniły się w watę, tylko właśnie to, że jej rzęsy wyłysiały. Pamiętam, że zbierałam te pojedyncze włoski do specjalnego pojemniczka, ale nie umiałam ich zaaplikować. W końcu tata miał dość rozpaczy i wywalił słoiczek a resztę rzęs usunął pęsetą, Fleur z takimi “łysymi” oczami już mi się tak bardzo nie podobała. Szkoda, że w latach 80-tych wszyscy tak mało wiedzieliśmy o lalkach… Niemniej jednak artykuł wspaniały! Chyba jednak zapoluję na jakąś zabiedzoną Flerkę i dam jej nowe życie- zgodnie z Twoimi wskazówkami 🙂

    Like

    • fleurdolls
      3 May 2010

      Dzięki stokrotne za świetny komentarz – rzeczywiście rzęsy Flerek nigdy nie miały szans na długie życie. Może powinnam była napisać dlaczego – to wina wody. Jej oryginalne rzęsy wkładane były pojedynczo między dwa osobne paski taśmy klejącej, więc nie trzymały się razem jak sztuczne rzęsy. Po jednym kontakcie z wodą klej puszczał… i po rzęsach. Myślę że jako dzieciom nawet nie przyszłoby nam do głowy że to można naprawić… ja nie mogłam nawet wyobrazić sobie przyczyny tej tragedii! Próbowałam domalować rzęsy czarnym mazakiem, ale oczywiście rezultaty były raczej okropne. Ale przyznam że dzisiaj kocham moje dwie Flerki z dzieciństwa, pozostawiłam je w stanie “czystym ale zabawionym na śmierć” – czyli brak rzęs, głowy prawie łyse, ubranka nie pierwszej młodości… chociaż bardzo łatwo mogłabym je przywrócić do stanu prawie idealnie oryginalnego, to jednak nie chcę. Może w przyszłości zrobię o nich wpis ze zdjęciami “przed i po” 😀

      Like

  2. ziutek44
    3 May 2010

    fajny tutorial! w razie czego skorzystam:) pozdrawiam

    Like

    • fleurdolls
      3 May 2010

      Cała przyjemność po mojej stronie 🙂 daj znać jeżeli będą jakieś pytania.

      Like

  3. Alienora
    5 May 2010

    Wspaniały tutorial Aga:))) Ja pobierałam rzęsy do przeszczepu z jakiegoś bobasa:)))

    Like

    • fleurdolls
      5 May 2010

      Dzięki kochana, ale z bobasa też można! 😀 cokolwiek wygląda jak rzęsy nadaje się do tej roboty.

      Like

  4. makarrena
    6 May 2010

    Ja mojej Fleur naprawiałam rzęsy jakieś 17 lat temu, wkleiłam czymś na podobę kropelki czy cyjanopanu, jedno oczko jest ok, ale drugiemu brakuje połowy rzęs a klej trochę pociekł dookoła oczka 😦 już raczej jej nie wkleję nowych chyba że na wierzch bo klej zakleił wszystko i boję się tego zdrapać żeby nie uszkodzić oka

    Like

    • fleurdolls
      6 May 2010

      Poważnie? Ja myślałam, że to są jej oryginalne rzęsy, jeszcze się zdziwiłam że tyle czasu wytrzymały! 😀 Ja też bym je zostawiła takie jakie są, na zdjęciach wyglądają bardzo dobrze!

      Like

  5. makarrena
    7 May 2010

    no bo to są oryginalne, jak zaczęły wypadać to je po prostu wkleiłam :D, tylko w jednym oczku połowy brak, bo kiedyś jak wyjechałam na rok do kuzynki do Niemiec, to moja siostra pożyczyła bez mojej wiedzy MOJĄ KOCHANĄ FLEUR córeczce koleżanki i ona mi te rzęsy “doprawiła” i wyrwała w pasie sukienkę (wiesz co ja wtedy czułam?), musiałam tą część sukieneczki uszyć na nowo, także tylko dół i ramiączka ma oryginalne 😦

    Like

    • fleurdolls
      7 May 2010

      Siostra powinna zapłacić karę za takie przestępstwo wobec Twojej ukochanej Flerki! 😀 Bardzo dobrze znam tę rozpacz… ale na szczęście ta piękna baletnica dożyła dzisiejszych czasów w bardzo dobrym stanie.

      Like

  6. maja
    18 July 2010

    Ok, I have to buy fuller lashes. Thanks for this lesson 😉

    Like

  7. Anonymous
    29 September 2011

    Very clear turtorial. Shall definitely make use of it. Thanks.

    Like

    • fleurdolls
      29 September 2011

      I’m so glad to be of help, thank you 🙂

      Like

  8. Gosia
    12 February 2012

    Witam

    Kupiłam zwykłą starą lalkę wykąpałam ją i okazało się że prawe oko jest praktycznie pozbawione rzęs 😦 a drugie ma gęste i mocno się trzymają. Oczy ma niestety zamykane i nad tęczówką jest podłużna luka na rzęsy. Nie wiem niestety czy to oko da się naprawić?

    Czy może mi ktoś doradzić co zrobić w takiej sytuacji?

    Like

    • fleurdolls
      21 February 2012

      Cześć Gosiu, dziękuję za wpis 😀 przydałoby mi się więcej informacji o tym jaka to lalka, a może nawet zdjęcie? Naprawa rzęs jest zazwyczaj łatwa, ale u każdej lalki inna. Daj mi znać czy nadal potrzebujesz w tej sprawie pomocy.

      Like

  9. Anna
    18 January 2015

    Witam. Podziwiam śliczności lalkowe i wiedzę 🙂 fleur to również moje dzieciństwo. Swoją lalkę mam do dziś. To fleur aerobic. Właśnie od wczoraj znów została ulubienicą, tym razem mojej młodszej córki. Lalka przeszła domowy przeszczep włosów( z ogona konia na biegunach) oraz rzęs (ze szczotki) brzmi drastycznie, ale wygląda ok. Operacje te wykonałam mając ze 12 lat, ale wygląda ok :). Niestety, mam spory kłopot. Popsuły się jej wszystkie stawy, w jednej nodze w kostce pękła guma, widać co jest w środku, i ,co boli najbardziej, starsza córka obgyzła jaj paluszki u rąk. To jest straszne, ale miała wtedy z pięć lat… Zatem ciałko ma bidula biedniutkie. Chcę je wymienić, ale nie mam pojęcia skąd takie bądź podobne wziąć. Myślałam o obitsu, ale jest inaczej mocowane. Bardzo proszę o pomoc 🙂

    Like

    • fleurdolls
      18 January 2015

      Witam Aniu i dziękuję za przemiły komentarz! Ach jakie miałaś szczęście mieć Fleur Aerobic – to była i nadal jest jedna z najbardziej popularnych Fleurek. Sama osobiście czekałam wiele lat aby dołączyć ją do kolekcji! Jeżeli chodzi o ciałko to być może będę mogła pomóc – napisz mi email na fleurdolls@gmail.com i pogadamy 🙂

      Like

Leave a Comment

Information

This entry was posted on 2 May 2010 by in Fleur Dolls, Lalki Fleur and tagged , , , , , .